Prawidłowe działanie systemu ABS zależy od sprawności wszystkich komponentów, w tym pompy ABS. To pompa odpowiada za regulację ciśnienia płynu hamulcowego w momencie, gdy czujniki ABS wykrywają różnice w prędkościach obrotowych kół. Dzięki jej działaniu unikamy blokady kół podczas hamowania.
Jak każda część mechaniczna i elektroniczna, pompa ABS może ulec awarii. Jak rozpoznać jej objawy?
Jak działa pompa ABS?
Głównym zadaniem pompy ABS jest precyzyjne sterowanie ciśnieniem płynu hamulcowego w układzie, aby zapewnić maksymalną przyczepność i kontrolę nad pojazdem w trakcie gwałtownych manewrów hamujących. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, pompa ABS zaczyna współpracować z innymi elementami układu. W momencie wykrycia ryzyka zablokowania koła, pompa ABS aktywnie reguluje ciśnienie płynu hamulcowego w układzie. Zawory hydrauliczne kontrolowane przez sterownik zmniejszają ciśnienie w hamulcach tego koła, które zaczyna się blokować, co pozwala na jego dalszą rotację. Po odzyskaniu przyczepności pompa przywraca ciśnienie, umożliwiając efektywne hamowanie. Proces regulacji ciśnienia odbywa się w bardzo krótkich cyklach, często kilkadziesiąt razy na sekundę. Dzięki temu system działa płynnie, nie powodując znacznych zakłóceń w pracy hamulców. Kierowca odczuwa to jako charakterystyczne pulsowanie pedału hamulca podczas intensywnego hamowania, co jest naturalnym objawem działania ABS.
Najczęstsze objawy uszkodzonej pompy ABS
Symptomy, które mogą świadczyć o awarii pompy ABS obejmują:
- zapalenie się kontrolki ABS na desce rozdzielczej – kontrolka może świecić się na stałe lub zapalać się i gasnąć sporadycznie,
- nieregularne działanie systemu lub całkowita utrata funkcji – w praktyce oznacza to, że podczas nagłego hamowania koła mogą się blokować,
- brak wskazań prędkości na liczniku – ten objaw może wskazywać na problemy zarówno z pompą, jak i z komunikacją między sterownikiem ABS a pozostałymi elementami układu,
- nietypowe dźwięki podczas hamowania,
- nieuzasadnione pulsowanie lub wibracje pedału hamulca, nawet przy zwykłym hamowaniu,
- nierównomierne rozłożenie siły hamowania na poszczególne koła – w praktyce objawia się tym, że pojazd „ściąga” na jedną stronę podczas hamowania,
- nieregularne włączanie i wyłączanie systemu ABS – system raz działa poprawnie, a innym razem nie,
- efekt „twardych” hamulców, które wymagają użycia większej siły do zatrzymania pojazdu.
Dlaczego pompa ABS ulega uszkodzeniu?
Problemy z pompą ABS mogą mieć różne podłoże – od awarii sterownika ABS, aż po błędy eksploatacyjne. Zaniedbanie regularnej wymiany płynu hamulcowego okazuje się jedną z głównych przyczyn uszkodzeń pomp ABS. Płyn hamulcowy z czasem traci swoje właściwości, chłonie wilgoć i zaczyna korodować wewnętrzne elementy układu hamulcowego, w tym pompę. Korozja może prowadzić do zablokowania zaworów lub uszkodzenia wewnętrznych mechanizmów pompy, co powoduje jej awarię. Równie niebezpieczne są pojawiające się w układzie hamulcowym zanieczyszczenia – opiłki metalu, kurz czy osady. Zanieczyszczenia mogą zablokować zawory, uszkodzić tłoki pompy lub zakłócić przepływ ciśnienia w układzie.
W przypadku wykrycia jakikolwiek objawów uszkodzenia ABS, najlepiej skontaktować się z firmą, która zajmie się naprawą pompy ABS.